1. Tumpuan Semasa Pengajaran guru.
Tidak kira semasa di tingkatan 4 mahu pun tingkatan 5, pengajaran guru amat mustahak diberi perhatian secara serius. Guru
2. Bertanya Kepada Guru
Hasrat guru adalah untuk menyampaikan ilmu (isi pelajaran), kebanyakan guru sangat mengalu-alukan pertanyaan dari muridnya mengenai apa-apa perkara yang tidak difahami. Guru sedaya upaya akan
3. Ulangkaji.
Amat penting anda mengulangkaji pelajaran yang telah dipelajari. Sebaiknya apa yang dipelajari hari itu hendaklah buat ulangkaji pada waktu petangnya atau malamnya supaya mudah difahami dan diingati.
Disyorkan juga pelajar membuat rujukan sendiri pada isi pelajaran yang akan di ajar pada hari berikutnya, ini baik kerana ada persediaan minda dan pengajaran guru lebih mudah difahami.
4.Membuat Rujukan
Buku teks utama perlu di gunakan dengan sepenuhnya. Disamping itu jika mampu disyorkan membeli buku-buku rujukan/ulangkaji yang terdapat di pasaran.
5. Membiasakan diri dengan soalan SPM atau yang setaraf.
Calon hendaklah ada usaha sendiri mendapatkan soalan-soalan SPM yang lepas-lepas.
6. Membuat Nota Ringkas.
Nota ringkas adalah satu-satunya alat yang memungkinkan anda memperolehi kecemerlangan. Dicadangkan nota-nota ini anda buat sendiri menggunakan format/bentuk peta minda, nota pancaran, banding beza, carta aliran dan lain-lain grafik yang mudah difahami.Nota-nota bentuk ini hendaklah dibuat dalam bentuk buku poket yang mudah di bawa kemana-mana.
7. Mengamalkan Teknik Hafalan.
Bentuk/format yang mesti dihafal sebagai contoh ialah format belanjawan.
Begitu juga jenis baja dan peratus baja juga perlu dihafal.
8. Keperluan Am.
Ini bermaksud perkara-perkara asas yang sepatutnya diketahui oleh pelajar tingkatan 5. Misalnya penggunaan Rajah Segitiga Tekstur Tanah, sistem penghadanan ruminan dan bukan ruminan, sistem pembiakan ruminan dan bukan ruminan, tut, format belanjawan ladang, penyemburan racun kimia dan lain-lain.
9 Membiasakan Menulis dengan Cepat ,Jelas dan teratur.
Satu dari sebab calon kurang mendapat markah ialah ayat yang dibina tidak diketahui maksudnya oleh pemeriksa. Latihkan diri kita supaya membuat ayat yang tidak berbelit-belit dan salah penggunaan perbendahjaraan kata. Gunakan ayat selapis/langsung dan pendek tetapi lengkap.
Ingat, pelajar juga mesti biasakan diri menulis dengan cepat dan dalam masa yang sama tulisan boleh di baca. Sebagai panduan tulisan haruslah sederhana besar dan pastikan ia boleh dibaca.
Saya wakil guru kelas 4vt2 meminta guru mengajar kembali kelas sains pertanian
ReplyDelete